Bismillah...Alhamdulillah...Selawat dan salam buatmu kekasih Allah Muhammad s.a.w. yang telah membawa rahmat ke sekalian Alam ini... Seterusnya sahabat2 yang dimuliakan Allah sekalian. Bersyukur kerana masih diberi peluang untuk hidup pada bulan kelahiran baginda s.a.w. dan diberi kesempatan oleh Allah untuk terus menghidupkan sunnah baginda Rasulullah s.a.w. Dan sama2 kita pohonkan hidayah untuk sahabat2 kita yang senang2 membidahkan perkara maulid Nabi, berqasidah, dan berzanji...
Suatu perkara yang perlu kita persoalkan sebelum membiad'ahkan orang yang melakukan kebaikan membabi buta, iaitu apakah hukum membid'ahkan orang yang melakukan suatu perkara untuk menzahirkan cinta dan kasih pada Rasulullah s.a.w.? Sesungguhnya Allah dan para malaikat sentiasa berselawat dan mengucap salam kepada junjungan besar Nabi s.a.w. Maka apakah dengan amalan2 yang mulia yang kita kerjakan sebagai tanda kasih kepada baginda s.a.w. seperti berzanji, berqasidah, sambutan maulid dikatakan bid'ah dan sesat?
Subhanallah, kenapa manusia begitu cepat menghukum tanpa meletakkannya pada neraca timbangan hukum? Kenapa bila kalian tidak suka perkara seperti maulid Nabi dengan berarak, berzanji, berqasidah atau apa2 amalan yang tidak bertentangan dengan syariat, lalu kalian menghukumnya sebagai bid'ah dan sesat? Kenapa? Ini tidak lain dan tidak bukan disebabkan penyakit hasad dengki yang dibenci oleh Allah dan RasulNya. Lihat dahulu apakah amalan yang dilaksanakan itu bertentangan dengan Islam atau tidak.
Manakan tidak sahabat2 sekalian, kita cuma memuji Nabi s.a.w., menyebut sirah hidup dan perjuangan Nabi s.a.w. Tatkala kita memuji baginda s.a.w. dikatanya kita ni menyembah Nabi Muhammad...MasyaAllah, teruk betul puak2 ni. Langsung tidak mahu memberi kita peluang untuk tunjukkan mahabbah kepada Rasulullah. Selepas membid'ahkan kita dikafirkan pula kita. Kalau macam siapa yang akan masuk syurga nanti. Nabi sebut begitu banyak ummatku yang akan masuk syurga. Kamu pun belum tentu...
Ana tidak mahu memanjangkan kalam, cuma mahu menjawab persoalan yang dituju sahaja, dan sememangnya ana bukanlah yang terbaik untuk menjawabnya dan ana cuma meminjam kalam2 ulama sahaja sebagai suatu perkongsia bersama. Hidup kita tidak bermakna tanpa kalam2 atau pemahaman2 ulama. Memang sudah membaca tabiat atau budaya seseorang, bila mencintai seseorang, tidak cukup dengan lafaz semata-mata, mesti atau tidak dapat tidak dizahirkan dengan penuh tulus dan ikhlas.
Dan bila telah meninggal dunia, pasti didoakan kebaikan untuknya, disambut ulangtahun kelahirannya, tidak cukup dengan itu disambut pula ulangtahun kematiannya, dipuji-puji ketika berucap dan sebagainya. Nah, kalau pada manusia yang biasa2 kita boleh buat, padahal tidak ada apa2 manfaat pun yang kita dapat daripada apa yang telah kita lakukan, inikan pada Nabi Muhammad s.a.w., yang merupakan kekasih Allah yang sangat Allah kasihi, moga2 mahabbah kita di dunia menjadi saham kita untuk mendapat syafaat Nabi Muhammad s.a.w.
Sebelum kita kata berzanji tidak boleh, kita nak tanya kat mana yang tidak boleh tu? Cuba dilihat pada isi kandungan zanji tersebut. Di dalamnya hanyalah pujian kepada baginda Rasulullah s.a.w. dan sirah hidup/perjuangan baginda s.a.w. Jadi kat mana yang tidak baiknya? Suatu persoalan yang kita cuba tinggalkan khusus buat mereka yang macam2 tu. Mereka ni sengaja nak buat kacau, tak pernah boleh duduk diam, semua perkara nak berhukum, hanya mereka sahaja tahu menegakkan sunnah.
Ulama membolehkan perkara seperti zanji dan qasidah. Zanji dan Qasidah adalah benda yang sama, kalau di Mesir qasidah dan Malaysia dikenali zanji, walhasil semuanya menuju kepada mahabbah (cinta) pada Rasulullah s.a.w. Silaka...Itulah fatwa yang boleh ana kongsikan dengan sahabat2 sekalian daripada guru saya Syeikh Taha Hubaisyi, seorang pakar aqidah Mesir, bagi ana bukan sahaja Mesir bahkan dunia. Cinta beliau pada Rasulullah sangat dalam dan luar biasa meskipun buta.
Bahkan kalau sahabat melihat kepada sejarah, Nabi sendiri tidak pernah menegur perbuatan orang madinah yang menyambut ketibaan Nabi s.a.w. yang datang dari makkah dengan qasidah طلع البدر علينا . Kita semua tahu bahawa Nabi datang ke Madinah atas undangan orang2 Madinah yang begitu cintakan Nabi s.a.w. dan yakin bahawa baginda mampu memyatukan Kaum Aus dan Kaum Khazraj. Di situ menunjukkan bahawa Nabi tidak melarang perbuatan tersebut bahkan tidak ada hadith yang melarang perbuatan sedemikian.
Ok...Ana rasa tidak perlu memanjangkan kalam perbahasan tentang isu yang sebenarnya sudah lama selesai. Ulama telah membahasnya sehingga masak dan yakinilah kalam mereka tanpa ragu2. Semuanya yang kita lakukan sebagai mahabbah kepada Rasulullah insyaAllah akan dihitung oleh Allah kelak dan menempatkan kita bersama Nabi Muhammad yang sayangi. Ana rasa point ana sampai kepada sahabat2 sekalian. Lakukan apa sahaja yang tidak bertentangan dengan syara'.
Telah berkata Syeikh Ruhy Murabbi:
Kalau zanji/qasidah itu bid'ah, nescaya ulama' Mesir lah yang pertama akan bangkit menentangnya kerana ulama Azhar adalah penegak sunnah. Tapi apa yang berlaku? Para Alim Ulama duduk dalam majlis2 qasidah memuji Nabi s.a.w. Apakah semua Ulama Azhar sesat(bid'ah). Kalau begitu, yang tidak sesat hanyalah wahabi sahaja, itupun 2/3 orang sahaja, syurga yang begitu luas dan banyak Allah cipta hanya untuk dihuni oleh 2/3 orang dan pengikut sekitar 1000 orang sahaja....tak masuk akal langsung.
قال النبي صلى الله عليه وسلم:
البخيل من ذكرت عنده فلم يصلي عليّ
البخيل من ذكرت عنده فلم يصلي عليّ
0 comments:
Post a Comment