Selamat Tahun Baru 2011

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah, segala pujian bagi Allah s.w.t. dan selawat buat junjungan Muhammad s.a.w. Sempena tanggal 1 Januari 2011M bersamaan 26 Muharram 1432H, saya dengan rasa rendah diri ingin mengucapkan Selamat Menyambut Tahun Baru, Syukran Jazilan & jutaan kemaafan kepada semua khususnya buat ahli-ahli blog syeikhubaidillah.blogspot.com., semoga amalan yg lalu diterima Allah, Tidak dilupakan juga buat keluarga nun jauh di sana(Malaysia), seterusnya buat rakan2 di Malaysia, Mesir, Jordan, Yaman, Arab Saudi, Morocco, UK, Syiria, New Zealand, Indonesia & Turki dengan ucapan Maaf Zahir dan Batin.

Segala keampunan ana mohonkan kepada semua pembaca sekalian, andaikata sepanjang penulisan ana membuatkan sahabat2 rasa tidak selesa & tersinggung, teruskan bersama ana untuk berkongsi sedikit ilmu & pengalaman. Teruskan juga komen & nasihat yang membina utk diri ana yang faqir ini.

Jemput ziarah ke laman blog:

http://e-tazkiirah.blogspot.com/
-mengenai perkongsian ilmiah

http://abangbercerita.blogspot.com/
-mengenai kisah2 tauladan

PERHATIAN !!!

Salam sahabat2 sekalian, bacalah apa yang ada dalam blog ini, blog ini untuk mencari pedoman dan bukan untuk tinjauan semata-mata. Paling kurang kita dapat berkongsi ilmu dan disebarkan kepada mereka yang di luar sana. Jika benar apa yang dikatakan ambillah sebagai pengajaran dan jika salah tolong betulkan fakta tuan blog ni, semoga Allah berkati usaha yang kita telah, sedang atau akan laksanakan, sekian wassalam...

Topik hangat !!! - jom klikkk

Isu Memali
Jom Kenali Mesir
Apa itu JPMK?
Nik Aziz digesa letak jawatan
Haji Hadi "Pak Lah versi PAS"
Tangan kera, virus blogger, tangan syaitan?
Muhyiddin Yasin hina Tok Guru
Menarik tentang Isra' dan Mi'raj

Palestin dan Syeikh Ahmad Yassin
Jangan hina Ulama' !!!

Saturday, 21 November 2009

Isu MEMALI Menyayat hati

Ulangtahun peristiwa MEMALI ke-24
Sejarah yang tidak dapat dilupakan...

Memali adalah peristiwa berdarah yang dahsyat yang ditumpahkan oleh Barisan Nasional yang dipimpin oleh bekas Perdana Menteri iaitu Tun Dr. Mahathir Mohamad dan misi tersebut diketuai oleh Dato' Musa Hitam yang merupakan Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri. Tanggal 19 November 1985 adalah tarikh yang tidak dapat dilupakan oleh PAS khususnya keluarga mangsa dan dan penduduk Memali, Kedah.

18 November 1985
Sekitar jam 7.45 malam Pegawai tertinggi mengeluarkan arahan bahawa pasukan polis(1600 orang) akan menyerang hendap kem komunis yang ada di daerah Baling, Kedah yang bersempadan dengan Thailand kononnya, padahal sasaran yang dimaksudkan adalah rumah Ustaz Ibrahim Mahmod dan sekitarnyar, termasuklah pengikut2 Ustaz Ibrahim yang berada di kawasan madrasah berhampiran rumah Ustaz Ibrahim.


Jam 8.05 malam berlaku sedikit kekecohan antara pegawai pemerintah kem Sungai Petani dengan Pegawai Tinggi dari Bukit Aman. Kekalutan adalah disebabkan salahfaham tentang arahan palsu. Arahan tersebut rupa-rupanya hendak disasarkan kepada Ustaz Ibrahim Libya. Akhirnya pegawai Sg. Petani cuba menghubungi Musa Hitam, kemudian Musa memberi peluang kepadanya untuk bercakap, pegawai Sg. Petani merayu bahawa Ustaz Ibrahim adalah seorang ulama' yang telah membawa banyak perubahan di Kampung tersebut.

19 November 1985
Tepat jam 12.00 pagi arahan agar operasi hapus diteruskan, arahan dikeluarkan oleh Dato' Musa Hitam yang merupakan ketua misi operasi penghapusan, tepat jam 1.00 pagi seramai 3600 anggota polis bersama pegawainya tiba di Kg. Mamali lengkap dengan senjata automatik dan kereta perisai, kononnya nak tangkap pengganas tapi menghapuskan ulama'. Kenapa perlu takut dan benci pada ulama', kenapa perlu bunuh rakyat sendiri? Dan Kg. Memali dikepung oleh ribuan polis yang dikerah.

Tepat jam 8.15 pagi setelah mendapat kelulusan daripada Dato' Razi Ahmad selaku Timbalan Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri telah mengerah 2 kereta berperisai menyerang rumah Ustaz Ibrahim Libya, dan akhirnya Ustaz Ibrahim Libya gugur sebagai syuhada', sebelum beliau mati beliau sempat mengucapkan Alhamdulillah kerana telah mengorbankanku ke dalam syahid, itulah impiannya sejak di bangku universiti untuk mati syahid. Akhirnya dia terus menyebut kalimah Allah sehingga menghembuskan nafas yang terakhir.

arwah almarhum Ustaz Ibrahim Libya

Gugurnya syuhada' bukan seorang bahkan ramai lagi termasuk pengikut2 Ustaz Ibrahim Libya, ditambah lagi dengan mereka yang cedera dalam insiden tersebut. Insiden terkutuk yang dirancang itu merupakan tindakan yang paling kejam dilakukan oleh seorang pemimpin yang sepatutnya menjaga nyawa rakyat tapi membunuh rakyat sendiri. Kerajaan Barisan Nasional juga tidak mahu mengiktiraf Ustaz Ibrahim Libya sebagai syuhada'. Yang pasti Allah telah mengangkatnya sebagai syuhada' amin.

Musa Hitam akhirnya mengarahkan pihak polis agar menangkap semua orang kampung untuk menahan agar operasi tersebut tidak didedah. Jam 3.00 petang pula kerja2 menangkap saki-baki diteruskan, mereka diterbangkan dengan 2 helikopter polis. Mereka yang cedera dibawa ke hospital untuk mendapat rawatan lanjut. Apa yang menyayat hati adalah mereka tidak mati disepak dan ada juga yang ditembak sehingga mati. Tindakan kejam ini tidak dapat dilupakan sampai bila2, semoga Tuhan membalasnya.

Sekarang, isu Memali sudah berlalu lebih 20 tahun, ramai yang terlibat secara langsung sudah meninggal dunia namun masih ramai lagi yang masih hidup sehingga hari antaranya adalah Tun Dr. Mahathir Mohamed dan Dato' Musa Hitam. Beribu-ribu ringgit telah dibelanjakan oleh keluarga mangsa untuk membawa isu ini ke mahkamah bagi mendakwa kerajaan Barisan Nasional namun kes ini tidak pernah dibicarakan walau seminit malah ditangguh tahun demi tahun.

Kesimpulannya, adakah isu Memali wajar berlaku kepada negara seperti Malaysia,adakah wajar tindakan seorang pemimpin Islam membunuh rakyatnya dengan cara yang kejam, menganggap rakyatnya seperti pengganas, inikah yang diperjuangkan oleh UMNO, membunuh, menangkan dan menghapuskan pendakwah2 dan ulama'2 Islam daripada terus menyebarkan kebenaran. Hanya firaun sahaja yang zalim dan sanggup bertindak kejam terhadap rakyatnya.

Maka, seruan saya adalah supaya isu Memali ini terus disebarkan. Kepada sesiapa yang mempunyai blog, berpenalah mengenai Memali bukan untuk menyakiti hati kita yang sudah terluka dek isu yang menyayat hati ini tapi sebagai simpanan sejarah turun-temurun untuk muda-mudi kita yang akan datang, agar sejarah Memali tidak dilupakan begitu sahaja, supaya semangat untuk memperjuangkan Islam itu berkobar-kobar dan UMNO itu harus dibuang jauh2.

Sumber: rujukan yang dipercayai...
"Signal Divison PDRM"

6 comments:

anamusafir87 said...

salam. sedih tol kisah ni.. em. masa tu sy belum lahir lg.
smoga ALLAH cucuri rahmat kepada yg gugur syahid
..amin..
pd konco2 mahathir tu.. tgkla nanti ALLAH akan balas 1 hr nnt

ijoks2009 said...

Salam ziarah,memali tidak pernah luput di hati saya.Ia lambang keteguhan dan Istiqamah seorang pejuang dan bukti kezaliman penguasa yang zalim.

ijoks2009 said...

Masa peristiwa tu saya darjah 4 ,dah boleh baca harakah.Gambar2 kekejaman tu keluar muka depan harakah.Masa tu rasa marah sgt pd kerajaan .rasa macam nak berperang je dgn kerajaan.

Ust.amin said...

Salam syeikh bagus artikel ini, semoga dapat memberikan kesedaran kepada orang yang tak tau dan terutamanya sesiapa yang ingin memperjungankan Islam. Perjungan perlukan pengorbanan, tanpa pengorbanan bukan perjungan.. Akhirnya baling n kedah dapat kepada tangan Islam hasil dari pengorbanan Ust Ibrahim Libya.

Ana pernah baca buku kisah mamali ini memang menitiskan air mata, sadis n kejam betul polis membelasah penduduk mamali.. Kita doakan semoga Allah berikan kekuatan kepada kita untuk menghadapi ujian seperti ini, semoga kita semua tabah sepertimana ust. Ibrahim Libya yang impikan mati syahid.

Takbir.....................

BUJANG SUSAH said...

Ziarah perjuangan.. blog yang bagus dan bermanfaat.. teruskan berjuang... Allahuakbar...!!!

Norahim Naim said...

Tapi..boleh x ceritakan atas dasar dan sebab apa sebenarnya serangan tersebut..mesti ada alasan kronik yang betul atau rekaan di utarakan

Post a Comment

Awal Muharram telah menjelma

Photobucket

sembang-sembang politik

Rasuah...

Begitu banyak isu rasuah yang timbul dalam politik UMNO khususnya. Apakah kita masih tidak celik bahawa perjuangan yang dibawa oleh UMNO adalah perjuangan yang menindas rakyat. Moto menjaga keamanan rakyat, membasmikan kemiskinan itu ada, tp kepada diri sendiri itu lebih utama. Wang untuk kebajikan rakyat diambil untuk bahagiannya dan sedikit sahaja dibahagikan kepada rakyat. Itu pun mujur diberinya sedikit, kalau tidak diberikan langsung? Kita perlu ingat bahawa orang yang terlibat dengan rasuah baik secara langsung atau tidak secara langsung akan dimasukkan di dalam neraka dan ini jelas disebut oleh Nabi s.a.w. Apakah kita masih mahu menerima perjuangan mereka ini dan dalam masa yang sama kita menolak perjuangan Islam. Tidak patut, tidak patut...Rasuah UMNO tidak dapat dibasmi lagi, bahkan jika dibasmi ia makin menular dalam hati-hati busuk pemimpin-pemimpin yang ada kepentingan.

Apa pilihan saya?

Sebagai orang yang beriman, kita kena ingat matlamat hidup kita yang sebenar. Kita hidup untuk dapat status di akhirat dan bukan inginkan status atau darjat pada pandangan kacamata manusia tetapi kita mahukan keredhaan Allah. Oleh itu, matlamat kita biar jelas. Kita perlu menilai diri kita, adakah kita benar-benar sedang mendokong perjuangan Rasulullah atau sedang menentang perjuangan Rasulullah. Pilihan kita biarlah berdasarkan Al-Quran dan As-Sunnah. Mana-mana parti yang jelas bertentangan dengan Islam hendaklah kita tolak, itulah tandanya kita cinta kepada Allah dan kasih kepada Rasulullah. Cuba kita fikir-fikirkan....Adakah dengan menganjurkan konsert masih tidak boleh dianggap maksiat kepada Allah, adakah tidak melaksanakan hukum Allah masih tidak boleh dilabelkan sebagai maksiat kepada Allah. Alangkah butanya kita semua...."Ya Allah bukakanlah hati dan mata kami."

Terima kasih, Jumpa lagi

ISLAM © 2008 Template by:
SkinCorner