Selamat Tahun Baru 2011

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah, segala pujian bagi Allah s.w.t. dan selawat buat junjungan Muhammad s.a.w. Sempena tanggal 1 Januari 2011M bersamaan 26 Muharram 1432H, saya dengan rasa rendah diri ingin mengucapkan Selamat Menyambut Tahun Baru, Syukran Jazilan & jutaan kemaafan kepada semua khususnya buat ahli-ahli blog syeikhubaidillah.blogspot.com., semoga amalan yg lalu diterima Allah, Tidak dilupakan juga buat keluarga nun jauh di sana(Malaysia), seterusnya buat rakan2 di Malaysia, Mesir, Jordan, Yaman, Arab Saudi, Morocco, UK, Syiria, New Zealand, Indonesia & Turki dengan ucapan Maaf Zahir dan Batin.

Segala keampunan ana mohonkan kepada semua pembaca sekalian, andaikata sepanjang penulisan ana membuatkan sahabat2 rasa tidak selesa & tersinggung, teruskan bersama ana untuk berkongsi sedikit ilmu & pengalaman. Teruskan juga komen & nasihat yang membina utk diri ana yang faqir ini.

Jemput ziarah ke laman blog:

http://e-tazkiirah.blogspot.com/
-mengenai perkongsian ilmiah

http://abangbercerita.blogspot.com/
-mengenai kisah2 tauladan

PERHATIAN !!!

Salam sahabat2 sekalian, bacalah apa yang ada dalam blog ini, blog ini untuk mencari pedoman dan bukan untuk tinjauan semata-mata. Paling kurang kita dapat berkongsi ilmu dan disebarkan kepada mereka yang di luar sana. Jika benar apa yang dikatakan ambillah sebagai pengajaran dan jika salah tolong betulkan fakta tuan blog ni, semoga Allah berkati usaha yang kita telah, sedang atau akan laksanakan, sekian wassalam...

Topik hangat !!! - jom klikkk

Isu Memali
Jom Kenali Mesir
Apa itu JPMK?
Nik Aziz digesa letak jawatan
Haji Hadi "Pak Lah versi PAS"
Tangan kera, virus blogger, tangan syaitan?
Muhyiddin Yasin hina Tok Guru
Menarik tentang Isra' dan Mi'raj

Palestin dan Syeikh Ahmad Yassin
Jangan hina Ulama' !!!

Thursday 19 November 2009

Tak fahamlah, boleh terangkan?

Jom kita kenali !!!


Assalamualaikum w.b.t.

Pada kali ni insyaAllah, saya akan membicarakan mengenai situasi di Mesir dan istilah2 yang perlu diketahui oleh ahli2 blog semua khususnya dari Malaysia, ternyata ramai yang keliru dengan nama2 dan istilah2 baru yang ada di dalam ruangan blog ni, bagi saya penting untuk sahabat2 tahu tentang masalah Mahasiswa/wi Malaysia di Mesir ni kerana merekalah yang merupakan bakal2 pejuang yang akan pulang untuk membawa cahaya Islam di Malaysia dan seterusnya mengembalikan khilafah islamiyyah di Malaysia sebagaimana yang diinginkan oleh Allah dan RasulNya.

Perbicaraan kali ini juga tidak saya lupakan untuk sahabat2 dari luar Mesir, insyaAllah entry kali ini juga dapat menambahkan pengetahuan sahabat2 sekalian sekaligus merungkai segala kebingungan tentang masalah di Mesir. Teramat banyak yang perlu sahabat2 tahu namun saya akan terang secara ringkas sahaja antaranya: PMRAM, ISMA, ABIM, JIM, Nadi UMNO, JPMK, ACC, BKAN, DPM dan banyak lagi.

Situasi di Mesir
-situasi di Mesir sangat berbeza dengan negara2 lain. Di sini suasananya hingar-bingar terutama dengan kebisingan hon2 kereta. Mempunyai 4 musim : sejuk, panas, bunga, luruh. Makanan asasi aadalah roti. Keadaan jalan raya adalah sibuk tidak kira di mana2 tempat "jem". Ada lampun isyarat tapi tidak berfungsi. Juga mempunyai tol. Tambang bas sangat murah hanya 0.50 sen sahaja untuk satu perjalanan samada dekat atau jauh. Tidur yang menyenyakkan, ada sahaja orang arab yang tidur di tengah laman jalan raya, di taman2, di stesyen2 bas, di kuliah2.

PMRAM (http://pmram.org/)
-singkatan daripada Persekutuan Republik Arab Mesir yang menaungi semua pelajar2 Malaysia di sini sejak sebelum kedatangan Kedutaan Malaysia ke Mesir(1930). Satu2nya persatuan yang berdaftar terus dengan Republik Arab Mesir. Persatuan yang bebas daripada politik dan hanya memperjuangkan Islam berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah. Menjaga kebajikan pelajar2 Malaysia di bumi Mesir termasuk akademik dan juga syakhsiah, mengadakan kerjasama dengan persatuan2 negara lain seperti Indonesia, Thailand dan sebagainya. Mempunyai keahlian yang majoriti.

ISMA MESIR (http://ismamesir.com/)
-singkatan daripada Ikatan Muslimin Malaysia yang merupakan persatuan baru di Mesir yang baru ditubuhkan pada tahun 2008. Persatuan yang berdaftar di bawah kedutaan Malaysia. Sebuah persatuan yang berdaftar dengan JPMK di bawah Kedutaan Besar Malaysia Kaherah(KBMK) di Republik Arab Mesir. Juga menjaga kebajikan dan akademik mahasiswa/wi Mesir. Antara persatuan yang besar atau internasional. Mempunyai keahlian minoriti di Mesir.

ABIM MESIR (http://abimmesir.org/)
-singkatan daripada Angkatan Belia Islam Malaysia. Juga merupakan persatuan yang internasional yang berpusat di Malaysia. Juga berdaftar dengan Kedutaan Malaysia di Mesir.

JIM (http://www.jim.org.my/v1/)
-singkatan daripada Jamaah Islah Malaysia.

Nadi UMNO (http://numram.tripod.com/)
- Nadi adalah daripada kalimah arab yang membawa maksud "kelab". Satu2nya persatuan yang perjuangkan politik. Persatuan ini ditubuhkan pada tahun 1982 oleh Kedutaan Malaysia di Mesir selepas PMRAM enggan berdaftar dan dikenali sebagai NUMRAM. Persatuan ni sebiji dengan UMNO yang ada kat Malaysia. Persatuan yang hampir pupus kerana ketiadaan sokongan. Dan berkerjasama dengan ABIM, JIM dan juga ISMA.

*Jadi ISMA=ABIM=JIM=Nadi UMNO...

BKAN (klik jer)
-singkatan daripada Badan Kebajikan Anak2 Negeri. Merupakan badan2 kebajikan yang bernaung di bawah PMRAM. Merupakan persatuan peringkat cawangan di Kaherah mengikut negeri2 antaranya: "jom klik di bawah"

Terengganu(http://infokpt.com/),
Selangor
(http://www.bkasm.org/),
Pahang
(http://www.bkmip65.blogspot.com/),
Kedah(http://mymkkk.org/v2/),
Pulau Pinang
(http://bkpppm.blogspot.com/),
Kelantan
(http://www.ekpkm65.blogspot.com/),
Perak
(http://www.kpipm64.blogspot.com/),
Johor(http://aljauhar.blogspot.com/),
Melaka
(http://bkanmelaka.blogspot.com/),
Wilayah Persekutuan(http://bkawm2u.blogspot.com/)

DPM
-singkatan daripada Dewan Perwakilan Mahasiswa/wi. Merupakan dewan perwakilan muhafazah yang bernaung di bawah PMRAM yang berada di daerah2 di sekitar bumi Mesir. Antaranya adalah: "jom klik di bawah"

Zaqazig(http://dpmz.blogspot.com/)
Shibin El-Com(http://www.menoufiav2.blogspot.com/)
Dumyat(http://www.dumyat.blogspot.com/)
Maqaz Shoubra(http://mymaqaz92.blogspot.com/)
Mansurah(http://www.dpm-mansoura.blogspot.com/)
Damanhur(http://www.dpm-damanhur.blogspot.com/)
Tanta(http://edpmt.org/v03/)

JPMK(http://jpmk.info/)
-singkatan daripada Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah. Sebuah jabatan kerajaan di bawah Kementerian Pengajian Tinggi yang berperanan menjaga kebajikan, memberi perkhidmatan, memudahkan dan meninggikan kualiti hidup penuntut2 Malaysia di Mesir.

ACC(http://kutubsittah-pmram.blogspot.com/)
-singkatan daripada Azhar City Center. Merupakan tempat yang sepatutnya berlangsung program pembacaan kutub sittah bersama ulama2 Azhar namun dihalang oleh Prof Jamil yang merupakan Pengarah JPMK dan melabelkan PMRAM sebagai sebuah parti pembangkang Mesir.

3 comments:

arizWanmerahs said...

Salam,

Kepulangan kalian disuatu masa nanti amatlah di alu-alukan untuk menegakkan kembali sinar kemasyarakatan Islam bukan saja di Malaysia, juga diseluruh Nusantara ini.. Gugusan2 tanah Melayu...

din said...

salam saudara ubai..
nampaknye saudara menerangkan ttg BADAN2/KELAB yg ada selain PMRAM secara berat sebelah..cdgn sy buat saudara, teliti sebetul2nya berkenaan KELAB2 lain khususnya ABIM, ISMA dan JIM..ada maklumat yg salah mungkin dari sumber yg diragukan, CTH kesalahan, JIM bukan Jemaah Islamiyyah, tetapi Pertubuhan Jemaah Islah Malaysia, dan detail2 lain juga saudara perlu masukkan sekali, bkn hanye detail berkenaan PMRAM shj. Supaya di masa akan datang, insyaAllah pengunjung blog saudara dapat mendapat maklumat yg secukupnya mudah2an..

wallahu'alam.

Neo Rantissi said...

'Jadi ISMA=ABIM=JIM=Nadi UMNO...' - kurang jelas dgn statement ni.

Saya cuba tanya2 orang lain serta rakan2 di muhafazah lain, mahupun ahli JIM sendiri di Malaysia, tapi semua pun cakap JIM x pernah ada cawangan di Mesir, jadi apa maksud atau relevannya JIM sbg salah satu badan yang disertakan dalam entry ni?

Wallahu'alam.

Post a Comment

Awal Muharram telah menjelma

Photobucket

sembang-sembang politik

Rasuah...

Begitu banyak isu rasuah yang timbul dalam politik UMNO khususnya. Apakah kita masih tidak celik bahawa perjuangan yang dibawa oleh UMNO adalah perjuangan yang menindas rakyat. Moto menjaga keamanan rakyat, membasmikan kemiskinan itu ada, tp kepada diri sendiri itu lebih utama. Wang untuk kebajikan rakyat diambil untuk bahagiannya dan sedikit sahaja dibahagikan kepada rakyat. Itu pun mujur diberinya sedikit, kalau tidak diberikan langsung? Kita perlu ingat bahawa orang yang terlibat dengan rasuah baik secara langsung atau tidak secara langsung akan dimasukkan di dalam neraka dan ini jelas disebut oleh Nabi s.a.w. Apakah kita masih mahu menerima perjuangan mereka ini dan dalam masa yang sama kita menolak perjuangan Islam. Tidak patut, tidak patut...Rasuah UMNO tidak dapat dibasmi lagi, bahkan jika dibasmi ia makin menular dalam hati-hati busuk pemimpin-pemimpin yang ada kepentingan.

Apa pilihan saya?

Sebagai orang yang beriman, kita kena ingat matlamat hidup kita yang sebenar. Kita hidup untuk dapat status di akhirat dan bukan inginkan status atau darjat pada pandangan kacamata manusia tetapi kita mahukan keredhaan Allah. Oleh itu, matlamat kita biar jelas. Kita perlu menilai diri kita, adakah kita benar-benar sedang mendokong perjuangan Rasulullah atau sedang menentang perjuangan Rasulullah. Pilihan kita biarlah berdasarkan Al-Quran dan As-Sunnah. Mana-mana parti yang jelas bertentangan dengan Islam hendaklah kita tolak, itulah tandanya kita cinta kepada Allah dan kasih kepada Rasulullah. Cuba kita fikir-fikirkan....Adakah dengan menganjurkan konsert masih tidak boleh dianggap maksiat kepada Allah, adakah tidak melaksanakan hukum Allah masih tidak boleh dilabelkan sebagai maksiat kepada Allah. Alangkah butanya kita semua...."Ya Allah bukakanlah hati dan mata kami."

Terima kasih, Jumpa lagi

ISLAM © 2008 Template by:
SkinCorner