Selamat Tahun Baru 2011

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah, segala pujian bagi Allah s.w.t. dan selawat buat junjungan Muhammad s.a.w. Sempena tanggal 1 Januari 2011M bersamaan 26 Muharram 1432H, saya dengan rasa rendah diri ingin mengucapkan Selamat Menyambut Tahun Baru, Syukran Jazilan & jutaan kemaafan kepada semua khususnya buat ahli-ahli blog syeikhubaidillah.blogspot.com., semoga amalan yg lalu diterima Allah, Tidak dilupakan juga buat keluarga nun jauh di sana(Malaysia), seterusnya buat rakan2 di Malaysia, Mesir, Jordan, Yaman, Arab Saudi, Morocco, UK, Syiria, New Zealand, Indonesia & Turki dengan ucapan Maaf Zahir dan Batin.

Segala keampunan ana mohonkan kepada semua pembaca sekalian, andaikata sepanjang penulisan ana membuatkan sahabat2 rasa tidak selesa & tersinggung, teruskan bersama ana untuk berkongsi sedikit ilmu & pengalaman. Teruskan juga komen & nasihat yang membina utk diri ana yang faqir ini.

Jemput ziarah ke laman blog:

http://e-tazkiirah.blogspot.com/
-mengenai perkongsian ilmiah

http://abangbercerita.blogspot.com/
-mengenai kisah2 tauladan

PERHATIAN !!!

Salam sahabat2 sekalian, bacalah apa yang ada dalam blog ini, blog ini untuk mencari pedoman dan bukan untuk tinjauan semata-mata. Paling kurang kita dapat berkongsi ilmu dan disebarkan kepada mereka yang di luar sana. Jika benar apa yang dikatakan ambillah sebagai pengajaran dan jika salah tolong betulkan fakta tuan blog ni, semoga Allah berkati usaha yang kita telah, sedang atau akan laksanakan, sekian wassalam...

Topik hangat !!! - jom klikkk

Isu Memali
Jom Kenali Mesir
Apa itu JPMK?
Nik Aziz digesa letak jawatan
Haji Hadi "Pak Lah versi PAS"
Tangan kera, virus blogger, tangan syaitan?
Muhyiddin Yasin hina Tok Guru
Menarik tentang Isra' dan Mi'raj

Palestin dan Syeikh Ahmad Yassin
Jangan hina Ulama' !!!

Wednesday 10 March 2010

Wafatnya Syeikhul Azhar Muhammad Syed Tantawi

Posting Tergempar & Perlu Disebarkan
Hilangnya Ilmu Dari Muka Bumi

wajah Syeikhul Azhar Al-Akbar
Syeikh Muhammad Syed Tantawi


إنا لله وإنا اليه راجعون

Assalamualaikum w.b.t.
Bismillah & Alhamdulillah & Selewat buat baginda s.a.w. Pertamanya marilah kita merenung kembali makna sepotong hadith Nabi s.a.w. Di akhir zaman akan hilangnya ilmu agama dan akan diangkat ke langit. Hilang bukan bermaksud dicabut dari dada ulama tapi dimatikan alim ulama tersebut sehingga pada masa itu manusia ketandusan tempat rujuk lalu menjadikan orang yang jahil sebagai tempat rujuk yang akhirnya menyebabkan mereka sesat.

Innalillah...Bersamaan 24 Rabiul Awal 1431 kembalinya seorang pewaris Nabi pada bulan kelahiran Nabi, moga2 rohnya dicucuri rahmat senantiasa. Itulah Syeikhul Azhar Muhammad Syed Tantawi guru kepada kekanda ana yang tercinta iaitu Ustaz Mat Esa Deraman. Abang ana mengkagumi disiplin ilmu yang dimiliki oleh Syed Tantawi. Abang ana pernah tinggal berjiran dengan Syeikh Tantawi di Haiyyu Zuhur dan banyak menimba ilmu daripada beliau. Syeikh Tantawi meninggal di Riadh, Arab Saudi pada waktu pagi.

Beliau dikatakan meninggal disebabkan oleh penyakit jantung dan menghadapi masalah pernafasan. Kini perginya beliau sukar diganti. Kalau ada tidak akan sama seperti kewibawaan beliau. Semoga akan lahir selepas ini Syeikhul Azhar yang lebih hebat dan mampu untuk meneruskan perjuangan Syeikh Tantawi dalam melahirkan pelajar2 generasi ulama/auliya di Universiti Al-Azhar kelak. Moga2 akulah salah seorang daripadanya. Amin Ya Robb...

Sebarkanlah berita tergempar dan menyedihkan ini, terasa juga ingin mengeluarkan air mata yang mahal ini, bukan apa, teringat saat ketika bersama beliau pada tahun lepas, bibir ini juga pernah mengucup tangannya yang sejuk/lembut itu. Moga2 ada berkatnya kelak. Ana yang tidak seberapa kenal/rapat dengan Syeikh pun terasa kesedihan di atas kehilangan beliau bagaimana agaknya abangku di Johor sana yang hubungannya begitu akrab dengan Syeikh Tantawi seperti keluarga angkat, pasti bertambah sedih.

Walhasil, semoga roh Anda dicucuri Rahmat oleh Allah dan ditempatkan bersama orang2 yang soleh...Amin...

Terbaru!!!

Adalah usia Syeikh pada tarikh kewafatan 82 tahun, beliau akan dikemumikan di Baqi', Madinah atas permintaan keluarga, bumi tempat pengebumian ibu nabi, Nabi Muhammad s.a.w. dan juga tempat yang penuh dengan barakah di bulan yang penuh barakah dan hari yang juga barakah, subhanallah. Semoga ana dapat menjejaki jejak langkah beliau, insyaAllah. Ana dan keluarga "Khadijah" ucapkan takziah buat keluarga syeikh yang tercinta.

Takziah sekali lagi bermula daripada Deraman(ayah), Rosli, Sabri, Fauzi, Roslan, Zakaria, CT Aida, Ridzuan, Yusof, Mat Esa, Sufian, Halim, Rasyidah, Asiah dan Ubaidillah...Takziah juga daripada anak muridmu yang tercinta Al-Fadhil Ustaz Mat Esa bin Deraman dan Al-Faqir Ad-Dai Mohd Ubaidillah bin Deraman. Tidak sempat engkau melihat abangku menyiapkan PHD dan aku menyiapkan B.A, apa2 pun ilmumu akan kami amalkan dan senantiasa m'doakanmu.

-Jawatan Syeikhul Azhar akan dipangku oleh Prof Dr. Nasr Farid Wasil sebelum pemilihan dilakukan oleh Perdana Menteri Mesir Husni Mubarok yang sekarang berada di luar negara. Dr. Nasr Farid Wasil merupakan bekas mufti Mesir sebelum Syeikh Ali Jumah.
(sumber islamonline)

Al-Fatehah................


Pelajarmu yang disayangi
Mohd Ubaidillah Al-Mishri
Kuliah Usuluddin Al-Azhar
Universiti Kaherah, Mesir

0 comments:

Post a Comment

Awal Muharram telah menjelma

Photobucket

sembang-sembang politik

Rasuah...

Begitu banyak isu rasuah yang timbul dalam politik UMNO khususnya. Apakah kita masih tidak celik bahawa perjuangan yang dibawa oleh UMNO adalah perjuangan yang menindas rakyat. Moto menjaga keamanan rakyat, membasmikan kemiskinan itu ada, tp kepada diri sendiri itu lebih utama. Wang untuk kebajikan rakyat diambil untuk bahagiannya dan sedikit sahaja dibahagikan kepada rakyat. Itu pun mujur diberinya sedikit, kalau tidak diberikan langsung? Kita perlu ingat bahawa orang yang terlibat dengan rasuah baik secara langsung atau tidak secara langsung akan dimasukkan di dalam neraka dan ini jelas disebut oleh Nabi s.a.w. Apakah kita masih mahu menerima perjuangan mereka ini dan dalam masa yang sama kita menolak perjuangan Islam. Tidak patut, tidak patut...Rasuah UMNO tidak dapat dibasmi lagi, bahkan jika dibasmi ia makin menular dalam hati-hati busuk pemimpin-pemimpin yang ada kepentingan.

Apa pilihan saya?

Sebagai orang yang beriman, kita kena ingat matlamat hidup kita yang sebenar. Kita hidup untuk dapat status di akhirat dan bukan inginkan status atau darjat pada pandangan kacamata manusia tetapi kita mahukan keredhaan Allah. Oleh itu, matlamat kita biar jelas. Kita perlu menilai diri kita, adakah kita benar-benar sedang mendokong perjuangan Rasulullah atau sedang menentang perjuangan Rasulullah. Pilihan kita biarlah berdasarkan Al-Quran dan As-Sunnah. Mana-mana parti yang jelas bertentangan dengan Islam hendaklah kita tolak, itulah tandanya kita cinta kepada Allah dan kasih kepada Rasulullah. Cuba kita fikir-fikirkan....Adakah dengan menganjurkan konsert masih tidak boleh dianggap maksiat kepada Allah, adakah tidak melaksanakan hukum Allah masih tidak boleh dilabelkan sebagai maksiat kepada Allah. Alangkah butanya kita semua...."Ya Allah bukakanlah hati dan mata kami."

Terima kasih, Jumpa lagi

ISLAM © 2008 Template by:
SkinCorner