Selamat Tahun Baru 2011

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah, segala pujian bagi Allah s.w.t. dan selawat buat junjungan Muhammad s.a.w. Sempena tanggal 1 Januari 2011M bersamaan 26 Muharram 1432H, saya dengan rasa rendah diri ingin mengucapkan Selamat Menyambut Tahun Baru, Syukran Jazilan & jutaan kemaafan kepada semua khususnya buat ahli-ahli blog syeikhubaidillah.blogspot.com., semoga amalan yg lalu diterima Allah, Tidak dilupakan juga buat keluarga nun jauh di sana(Malaysia), seterusnya buat rakan2 di Malaysia, Mesir, Jordan, Yaman, Arab Saudi, Morocco, UK, Syiria, New Zealand, Indonesia & Turki dengan ucapan Maaf Zahir dan Batin.

Segala keampunan ana mohonkan kepada semua pembaca sekalian, andaikata sepanjang penulisan ana membuatkan sahabat2 rasa tidak selesa & tersinggung, teruskan bersama ana untuk berkongsi sedikit ilmu & pengalaman. Teruskan juga komen & nasihat yang membina utk diri ana yang faqir ini.

Jemput ziarah ke laman blog:

http://e-tazkiirah.blogspot.com/
-mengenai perkongsian ilmiah

http://abangbercerita.blogspot.com/
-mengenai kisah2 tauladan

PERHATIAN !!!

Salam sahabat2 sekalian, bacalah apa yang ada dalam blog ini, blog ini untuk mencari pedoman dan bukan untuk tinjauan semata-mata. Paling kurang kita dapat berkongsi ilmu dan disebarkan kepada mereka yang di luar sana. Jika benar apa yang dikatakan ambillah sebagai pengajaran dan jika salah tolong betulkan fakta tuan blog ni, semoga Allah berkati usaha yang kita telah, sedang atau akan laksanakan, sekian wassalam...

Topik hangat !!! - jom klikkk

Isu Memali
Jom Kenali Mesir
Apa itu JPMK?
Nik Aziz digesa letak jawatan
Haji Hadi "Pak Lah versi PAS"
Tangan kera, virus blogger, tangan syaitan?
Muhyiddin Yasin hina Tok Guru
Menarik tentang Isra' dan Mi'raj

Palestin dan Syeikh Ahmad Yassin
Jangan hina Ulama' !!!

Thursday 6 January 2011

PENGEBOMAN GEREJA DI ISKANDARIAH

Siri pengeboman tanggal 1 Januari 2011,

saat sambutan Tahun Baru...


Alhamdulillah, segala puji bagi Tuhan semesta Allah, yang telah menjadikan bandar2 aman dengan kehendaknya, dan menjadikan bandar2 perang dengan kehendaknya, yang telah menjadikan bumi itu subur dengan izinnya, dan menjadikan bumi itu gersang dengan kemahuannya, Dialah yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana, tidak lupa selawat dan salam buat junjungan kekasih kita sepanjang zaman, Muhammad bin Abdullah, sallallahu alaihi wasallam.


Baru2 ini, ummat Islam dikejutkan dengan satu berita yang sangat dahsyat, iaitu pengeboman gereja Kristian di Kota Iskandariah, Mesir, yang meragut banyak nyawa. Perbuatan tersebut adalah perbuatan terkutuk, dan dikeji oleh Islam. Islam tidak pernah menghalalkan perbuatan tersebut, dengan itu, pengeboman tersebut tiada kaitan langsung dengan Islam dan ummat Islam, melainkan itu cumalah tindakan ekstrem individu tertentu atau kelompok tertentu.


Sekali lagi Al-Faqir mengulang, bahawa tindakan itu bukanlah pendirian Islam dan ummat Islam, dan sesekali kita tidak pernah menyokong tindakan tersebut, kerana Islam diutus bukan untuk mencari atau mencipta permusuhan, tapi membanteras permusuhan dengan persaudaraan, silaturrahim dan ukhuwwah, samada sesama Muslim atau non-Muslim. Bahkan, tatkala bercakap daripada soal hukum, di sana ada suatu dalil yang boleh Al-Faqir kongsikan, meskipun tidak diketahui thariqnya, “La Asla Lahu”.


Tapi tidak mengapa, dalil ini seringkali dipakai oleh Ulama2 Feqah dalam membicarakan tentang keamanan yang perlu diberikan oleh kerajaan yang diperintah oleh pemimpin Islam terhadap golongan kafir yang tinggal di negara Islam. Itulah dia “kafir zimmi”. Selagi mereka tidak mencari permusuhan atau mewujudkan pertentangan terhadap Negara Islam, mereka wajib dilindungi, dan tidak boleh diperangi sama sekali, dalam masa yang sama menyebarkan dakwah kepada mereka. Sabda Nabi s.a.w.:


من أذى ذميا فقد أذاني


Maksudnya: “Barangsiapa menyakiti kafir zimmi, maka sesungguhnya dia telah menyakitiku”. Di sini bukan nak bahaskan tentang kedudukan hadith atau sebagainya, walhasil, kelakuan mereka yang mengebom gereja kristian itu adalah suatu perbuatan yang melampau, dan terlarang dalam Islam. Dan perbuatan ini, sedikit sebanyak menyalit arang hitam kepada Islam, dan mengambarkan Islam itu “ganas”, meskipun sebaliknya, kerana itu kata kita, apa pula kata mereka.


Dikatakan seramai 21 orang yang maut
dalam kejadian tersebut.

Dan kesan ini, pasti akan membuatkan ummat Kristian menaruh dendam kesumat, dan tidak mustahil kelak, masjid ummat Islam pula yang diperlakukan sedemikian, nauzubillah min zalik. Itulah bahayanya dendam, kerana yang menjadi mangsa adalah orang lain. Bukan kita yang mengebom rumah ibadat mereka, tapi kita yang terpaksa menanggung kejahatan puak ekstrem . Sejarah telah membuktikan, bagaimana Iblis berdendam dengan Adam dan segala keturunannya.


Kalau sahabat2 masih ingat, yang memerintahkan Iblis sujud, siapa? Allah bukan, ternyata itu adalah perintah Allah dan bukan perintah Adam. Namun adakah Iblis memususuhi Allah, tidak, bahkan mereka memusuhi Adam yang tidak ada kaitan langsung dengan perintah sujud itu. Sama juga kes buli di sekolah, adik2 baru biasa dibuli, saat dia membesar (Form 5 katakan), dia pulak yang buli adik2 baru. Kenapa tak buli abang2 yang buli dia dulu, kenapa, kenapa?


Dan khulasahnya, Al-Faqir pasti semua bersetuju dengan pendirian Al-Faqir, bahkan semua ulama membicarakan perkara yang sama. Dan Al-Faqir juga yakin akan pendirian murabbi Al-Faqir di Iskandariah Al-Allamah Al-Muhaddith Syeikh Muhammad Al-Kittani sama seperti ulama2 lain, dan Al-Faqir juga menyokong seratus peratus mengutuk tindakan pengeboman gereja Kristian, iaitu rumah ibadat mereka di Alexandria, Egypt.


Al-Faqir Mohd Ubaidillah Al-Musawi
Mohon bimbingan/tunjuk ajar
Kuliyah Usuluddin, Kaherah


0 comments:

Post a Comment

Awal Muharram telah menjelma

Photobucket

sembang-sembang politik

Rasuah...

Begitu banyak isu rasuah yang timbul dalam politik UMNO khususnya. Apakah kita masih tidak celik bahawa perjuangan yang dibawa oleh UMNO adalah perjuangan yang menindas rakyat. Moto menjaga keamanan rakyat, membasmikan kemiskinan itu ada, tp kepada diri sendiri itu lebih utama. Wang untuk kebajikan rakyat diambil untuk bahagiannya dan sedikit sahaja dibahagikan kepada rakyat. Itu pun mujur diberinya sedikit, kalau tidak diberikan langsung? Kita perlu ingat bahawa orang yang terlibat dengan rasuah baik secara langsung atau tidak secara langsung akan dimasukkan di dalam neraka dan ini jelas disebut oleh Nabi s.a.w. Apakah kita masih mahu menerima perjuangan mereka ini dan dalam masa yang sama kita menolak perjuangan Islam. Tidak patut, tidak patut...Rasuah UMNO tidak dapat dibasmi lagi, bahkan jika dibasmi ia makin menular dalam hati-hati busuk pemimpin-pemimpin yang ada kepentingan.

Apa pilihan saya?

Sebagai orang yang beriman, kita kena ingat matlamat hidup kita yang sebenar. Kita hidup untuk dapat status di akhirat dan bukan inginkan status atau darjat pada pandangan kacamata manusia tetapi kita mahukan keredhaan Allah. Oleh itu, matlamat kita biar jelas. Kita perlu menilai diri kita, adakah kita benar-benar sedang mendokong perjuangan Rasulullah atau sedang menentang perjuangan Rasulullah. Pilihan kita biarlah berdasarkan Al-Quran dan As-Sunnah. Mana-mana parti yang jelas bertentangan dengan Islam hendaklah kita tolak, itulah tandanya kita cinta kepada Allah dan kasih kepada Rasulullah. Cuba kita fikir-fikirkan....Adakah dengan menganjurkan konsert masih tidak boleh dianggap maksiat kepada Allah, adakah tidak melaksanakan hukum Allah masih tidak boleh dilabelkan sebagai maksiat kepada Allah. Alangkah butanya kita semua...."Ya Allah bukakanlah hati dan mata kami."

Terima kasih, Jumpa lagi

ISLAM © 2008 Template by:
SkinCorner