Selamat Tahun Baru 2011

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah, segala pujian bagi Allah s.w.t. dan selawat buat junjungan Muhammad s.a.w. Sempena tanggal 1 Januari 2011M bersamaan 26 Muharram 1432H, saya dengan rasa rendah diri ingin mengucapkan Selamat Menyambut Tahun Baru, Syukran Jazilan & jutaan kemaafan kepada semua khususnya buat ahli-ahli blog syeikhubaidillah.blogspot.com., semoga amalan yg lalu diterima Allah, Tidak dilupakan juga buat keluarga nun jauh di sana(Malaysia), seterusnya buat rakan2 di Malaysia, Mesir, Jordan, Yaman, Arab Saudi, Morocco, UK, Syiria, New Zealand, Indonesia & Turki dengan ucapan Maaf Zahir dan Batin.

Segala keampunan ana mohonkan kepada semua pembaca sekalian, andaikata sepanjang penulisan ana membuatkan sahabat2 rasa tidak selesa & tersinggung, teruskan bersama ana untuk berkongsi sedikit ilmu & pengalaman. Teruskan juga komen & nasihat yang membina utk diri ana yang faqir ini.

Jemput ziarah ke laman blog:

http://e-tazkiirah.blogspot.com/
-mengenai perkongsian ilmiah

http://abangbercerita.blogspot.com/
-mengenai kisah2 tauladan

PERHATIAN !!!

Salam sahabat2 sekalian, bacalah apa yang ada dalam blog ini, blog ini untuk mencari pedoman dan bukan untuk tinjauan semata-mata. Paling kurang kita dapat berkongsi ilmu dan disebarkan kepada mereka yang di luar sana. Jika benar apa yang dikatakan ambillah sebagai pengajaran dan jika salah tolong betulkan fakta tuan blog ni, semoga Allah berkati usaha yang kita telah, sedang atau akan laksanakan, sekian wassalam...

Topik hangat !!! - jom klikkk

Isu Memali
Jom Kenali Mesir
Apa itu JPMK?
Nik Aziz digesa letak jawatan
Haji Hadi "Pak Lah versi PAS"
Tangan kera, virus blogger, tangan syaitan?
Muhyiddin Yasin hina Tok Guru
Menarik tentang Isra' dan Mi'raj

Palestin dan Syeikh Ahmad Yassin
Jangan hina Ulama' !!!

Saturday 9 January 2010

Isu Penggunaan Nama Allah

Bukankah Allah untuk semua ???


Bismillah, Alhamdulillah, ke hadrat Allah saya panjatkan kesyukuran yang tidak terhingga atas pelbagai nikmatNya, dan terbentangnya ilmu yang luas di atas muka bumi ini, namun luas lagi ilmu Allah, subhanallah, selawat dan salam saya hulurkan Nabi junjungan mulia, para sahabat baginda dan ahli keluarga baginda yang tercinta.

Sekali lagi saya panjatkan kesyukuran kepada Allah kerana memberi saya kelapangan untuk berbicara tentang isu kalimah Allah ini oleh agama lain, saya ingin bercakap atas dasar fakta dan kalam2 ulama, bukan daripada keterbatasan ilmu saya, jadi saya hanya berkongsi atas apa yang saya belajar dan sepanjang bersama para ulama' yang ramai di Mesir ini. Di sini juga, saya menyeru agar para blogger khususnya Azhari, agar tidak mengulas isu penggunaan kalimah Allah ini oleh agama lain atas status blogger namun namun atas dasar ilmuwan @ pendakwah. Kalau tidak tahu, jangan gatal2 beri pendapat atau pandangan, nampak sangat kejahilan agama.

Baru-baru ini. hangat diperkatakan di Malaysia, apabila Mahkamah memenuhi tuntutan akhbar Herrald dalam menggunakan nama Allah di dalam akhbarnya bagi tujuan pebyebaran agama Islam. Ummat Islam bangkit menyatakan kemarahan dan ketidaksetujuan mereka dalam isu ini, dan perkara ini menjadi kontroversi dan ummat Islam di Malaysia secara hakikatnya tidak boleh menerima penggunaan nama Allah oleh agama lain.

Kalau sebelum ini, mereka boleh terus menyebarkan agama mereka meskipun tanpa menggunakan nama Allah, dan isu ini tidak pernah wujud dan bangkit, namun kenapa tiba2 sahaja isu ini dibangkitkan, seolah-olah mereka sengaja mencari pasal dengan ummat Islam di negara Malaysia, atau ada sesuatu yang cuba mereka rancangkan. Mereka seolah-olah mahu mencabar sensitiviti orang Islam.

Akibatnya, apa yang berlaku, sebuah gereja telah dibakar. Sesuatu perkara yang hendak dilakukan mestilah difikir berulang-ulang, maklumlah Malaysia merupakan negara yang mempunyai rakyat yang berbilang agama. Biarlah sesuatu tindakan atau pandangan itu saling meraikan antara satu sama lain. Supaya negara kita terus kekal dalam suasana yang aman, harmoni dan damai sentiasa.

Sikap terburu-buru dan tindakan tidak cerdik, telah mencetuskan kemarahan orang Islam yang fanatik. Golongan ini lebih bersikap terburu-buru tanpa fikir apa2 risiko, kita sangat risau dengan golongan ini yang akhirnya menimbulkan permusuhan kedua-dua belah pihak. Orang Kristian akan menyangka bahawa ini semua perancangan orang Islam, kemudian akan muncul pula tindakan daripada orang Kristian yang fanatik, hasilnya tidak membawa tuah kepada negara.

Mereka(kristian) mendakwa bahawa mereka membuat tuntutan atas dasar hak kebebasan beragama sebagaimana yang termaktub dalam perlembagaan negara. Namun, jangan kita lupa bahawa dalam perlembagaan negara juga termaktub hak keistimewaan agama Islam dan orang Melayu. Kalimah Allah ini adalah keistimewaan bagi orang Melayu dan agama Islam dan perkara ini sudah menjadi sinonim, maka wajar dihormati oleh agama2 lain.

Satu lagi, kenapa isu ini dibincangkan di mahkamah sivil dan bukan mahkamah syariah, bukankah isu ini berkaitan agama. Perkara inilah yang membuatkan kita bertambah curiga bilamana isu ini tidak dibincang di mahkamah yang sepatutnya. Ini kerana mahkamah sivil tidak berhak atau layak langsung membicarakan soal ini kerana ia berkaitan soal agama dan bukan soal jenayah atau yang sewaktu dengannya.

Kalimah Allah adalah tidak wajar digunakan oleh agama lain apabila melihat kepada realiti kehidupan di Malaysia. Kalau di Mesir memang kalimah Allah digunakan oleh semua penganut agama lain dan menjadi sebutan harian mereka. Namun ibarat di Mesir dan Malaysia tidak boleh dijadikan hukum atau hujjah, kerana suasana di Malaysia adalah berlainan dengan keadaan di negara2 lain kerana "Allah" adalah sinonim untuk orang Islam sahaja.

Allah bermaksud Tuhan yang layak disembah. Dalam ajaran Kristian, mereka mengamalkan konsep 3 Tuhan, maka kalimah Allah tidak sesuai untuk agama Kristian dan tidak akan sama atau akan sampai maksudnya sekiranya ada penyembahan selain daripada Allah. Ini kerana Allah itu satu dan tidak ada dua atau tiga, tidak ada suatupun yang dapat menyainginya kerana Dia adalah Yang Maha Esa dan Maha Berkuasa.

Maka adakah layak mereka menggunakan nama Allah sedangkan mereka mengtigakan Allah. Pantas atau layakkah kalimah Allah digunakan sedangkan tidak memenuhi langsung kriteria sebagai Tuhan. Sebagai contoh, adakah api yang panas boleh dinamakan "ais" sedangkan ia sememangnya bersifat panas? Tidak mungkin sama sekali, maka ia akan mengelirukan orang lain, begitu juga dengan kalimah Allah ini, ia akan mengelirukan masyarakat Islam di Malaysia.

Akhirnya, adakah patut kita membiarkan agama Kristian merebak atau tersebar dengan luas di negara ini. Sepatutnya sebagai sebuah negara Islam yang dipimpin oleh orang Islam, maka ia adalah hak milik orang Islam, maka kita tidak boleh sama sekali membiarkan mereka memijak kepala kita atau mengambil kesempatan ke atas kita, itu tidak bermakna kita menindas atau menyekat kebebasan mereka.

Namun, mereka perlu hormat dan rai kita sebagai pemilik negara dan masyarakat majoriti yang beragama Islam, yang menjadikan Islam sebagai agama rasmi negara Malaysia. Oleh itu, kita perlu menyekat penyebaran agama lain seperti, menambahkan bilangan rumah ibadat, menyebar risalah memburukkan agama Islam dan banyak lagi. Kita tetap menjaga kebajikan mereka dalam masa yang sama kita memelihara kesucian agama Islam daripada dicemari.

Sebenarnya, erkait tentang isu penggunaan kalimah Allah, saya ada membuat beberapa rujukan dan perbahasan dengan ulama, antaranya Syeikh Ruhy Murabbi. Sesungguhnya saya tidak sesekali berani memberi pandangan dalam soal hukum melainkan saya sandarkan kepada ulama'2 sahaja, yang telah banyak membuat rujukan dan mahir dalam selok belok hukum hakam.Maka saya rasa perbahasan ini harus saya muatkan dalam blog ini khusus untuk ahli2 blog saya dan sahabat2 saya yang sentiasa menyokong nukilan2 saya dalam blog ini.

Akhirnya, terhimpun sudah kalam saya, bukan dalam keadaan dirancang, cuma secara spontan, kerana saya tidak berani mengemukakan kalam2 guru saya, dan artikel khas saya mengenai soal hukum penggunaan kalimah Allah oleh agama lain berdasarkan realiti Malaysia. Boleh jadi saya takut kalau2........tidak mengapalah cukuplah sebagai suatu renungan bersama dan sebagai tanda saya mengambil berat isu2 semasa yang berlaku di Malaysia.

0 comments:

Post a Comment

Awal Muharram telah menjelma

Photobucket

sembang-sembang politik

Rasuah...

Begitu banyak isu rasuah yang timbul dalam politik UMNO khususnya. Apakah kita masih tidak celik bahawa perjuangan yang dibawa oleh UMNO adalah perjuangan yang menindas rakyat. Moto menjaga keamanan rakyat, membasmikan kemiskinan itu ada, tp kepada diri sendiri itu lebih utama. Wang untuk kebajikan rakyat diambil untuk bahagiannya dan sedikit sahaja dibahagikan kepada rakyat. Itu pun mujur diberinya sedikit, kalau tidak diberikan langsung? Kita perlu ingat bahawa orang yang terlibat dengan rasuah baik secara langsung atau tidak secara langsung akan dimasukkan di dalam neraka dan ini jelas disebut oleh Nabi s.a.w. Apakah kita masih mahu menerima perjuangan mereka ini dan dalam masa yang sama kita menolak perjuangan Islam. Tidak patut, tidak patut...Rasuah UMNO tidak dapat dibasmi lagi, bahkan jika dibasmi ia makin menular dalam hati-hati busuk pemimpin-pemimpin yang ada kepentingan.

Apa pilihan saya?

Sebagai orang yang beriman, kita kena ingat matlamat hidup kita yang sebenar. Kita hidup untuk dapat status di akhirat dan bukan inginkan status atau darjat pada pandangan kacamata manusia tetapi kita mahukan keredhaan Allah. Oleh itu, matlamat kita biar jelas. Kita perlu menilai diri kita, adakah kita benar-benar sedang mendokong perjuangan Rasulullah atau sedang menentang perjuangan Rasulullah. Pilihan kita biarlah berdasarkan Al-Quran dan As-Sunnah. Mana-mana parti yang jelas bertentangan dengan Islam hendaklah kita tolak, itulah tandanya kita cinta kepada Allah dan kasih kepada Rasulullah. Cuba kita fikir-fikirkan....Adakah dengan menganjurkan konsert masih tidak boleh dianggap maksiat kepada Allah, adakah tidak melaksanakan hukum Allah masih tidak boleh dilabelkan sebagai maksiat kepada Allah. Alangkah butanya kita semua...."Ya Allah bukakanlah hati dan mata kami."

Terima kasih, Jumpa lagi

ISLAM © 2008 Template by:
SkinCorner