Selamat Tahun Baru 2011

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah, segala pujian bagi Allah s.w.t. dan selawat buat junjungan Muhammad s.a.w. Sempena tanggal 1 Januari 2011M bersamaan 26 Muharram 1432H, saya dengan rasa rendah diri ingin mengucapkan Selamat Menyambut Tahun Baru, Syukran Jazilan & jutaan kemaafan kepada semua khususnya buat ahli-ahli blog syeikhubaidillah.blogspot.com., semoga amalan yg lalu diterima Allah, Tidak dilupakan juga buat keluarga nun jauh di sana(Malaysia), seterusnya buat rakan2 di Malaysia, Mesir, Jordan, Yaman, Arab Saudi, Morocco, UK, Syiria, New Zealand, Indonesia & Turki dengan ucapan Maaf Zahir dan Batin.

Segala keampunan ana mohonkan kepada semua pembaca sekalian, andaikata sepanjang penulisan ana membuatkan sahabat2 rasa tidak selesa & tersinggung, teruskan bersama ana untuk berkongsi sedikit ilmu & pengalaman. Teruskan juga komen & nasihat yang membina utk diri ana yang faqir ini.

Jemput ziarah ke laman blog:

http://e-tazkiirah.blogspot.com/
-mengenai perkongsian ilmiah

http://abangbercerita.blogspot.com/
-mengenai kisah2 tauladan

PERHATIAN !!!

Salam sahabat2 sekalian, bacalah apa yang ada dalam blog ini, blog ini untuk mencari pedoman dan bukan untuk tinjauan semata-mata. Paling kurang kita dapat berkongsi ilmu dan disebarkan kepada mereka yang di luar sana. Jika benar apa yang dikatakan ambillah sebagai pengajaran dan jika salah tolong betulkan fakta tuan blog ni, semoga Allah berkati usaha yang kita telah, sedang atau akan laksanakan, sekian wassalam...

Topik hangat !!! - jom klikkk

Isu Memali
Jom Kenali Mesir
Apa itu JPMK?
Nik Aziz digesa letak jawatan
Haji Hadi "Pak Lah versi PAS"
Tangan kera, virus blogger, tangan syaitan?
Muhyiddin Yasin hina Tok Guru
Menarik tentang Isra' dan Mi'raj

Palestin dan Syeikh Ahmad Yassin
Jangan hina Ulama' !!!

Thursday, 1 October 2009

Sebuah Penantian

Penantian Adik2 baru pulang daripada Sinai

Astaghfirullaha’azim…

Itu sahajalah lafaz yang mampu ana ungkapkan, maklumlah kebencian yang teramat sangat di dalam hati ini atas segala perancangan jahat terhadap adik2 baru, semuanya isu politik, ternyata musibah yang berlaku tidak mampu mengubah tindak tanduk En. Kamal, memang benarlah kata2 Allah bahawa hidayah hanyalah haq Allah yang mutlaq. Kalau dah jahat, sampai bila2lah jahat sehingga datang kasih sayang yang Allah lemparkan dalam sanubari seseorang untuk berubah. Topik apa ni? Topik apa lagi…. Topik hangat lagi panas la, adik2 baru lagi sekali “diculik” dan senior2 Terengganu dinafikan haq terhadap adik2 baru.

Ternyata penantian demi penantian sekitar jam 2 pagi hampa apabila adik2 memaklumkan bahawa mereka akan dibawa ke Asrama Rumah Melayu Abbasiyyah(ARMA), ini yang diberitahu oleh sahabat ana setelah dia menghubungi salah seorang adik2 baru. Kemungkinan mereka akan duduk dalam program di ARMA lagi 3 hari. Itulah usaha jahat pegawai terhadap adik2 baru, betul2 mahu memisahkan adik2 daripada senior Terengganu, bila ditanya kepada pegawai yayasan di Malaysia, ternyata program yang diatur ini bukan program yayasan Terengganu tapi program “bijok” En. Kamal.

Sebelum kami berkali-kali menghubungi adik2 baru, tapi tiada deringan, hampir semua nombor adik2 baru yang ada contact dalam handphone ana, ana cuba hubungi, tapi tiada deringan, mungkin ada di luar kawasan kot, sekitar jam 11 malam baru dapat ana hubungi adik2 baru tu, ternyata dia mereka sekarang baru keluar dari kawasan mana tau, tapi lambat lagi lah sampai, mungkin dekat subuh esok, ana pun apa lagi, teruskan maklumkan kepada sahabat2 agar dapat sama2 berjaga malam untuk menyambut adik2 baru, ana pun sempat pergi melihat bilik2 adik2 baru untuk ditempatkan, semua sudah diatur.

Bukan apa sahabat2 sekalian, kita tidak tahu perancangan orang2 licik ni, dalam kepala ana, licik betul pegawai2 ni, nak tiba kat kompleks pada waktu orang semua tidur, senang nak rancang aktiviti tanpa sebarang gangguan senior2 Terengganu terutama analah, jadi kita nak tunggulah kat bawah sambut adik2 baru bila mereka tiba, kita nak Tanya En. Kamal, kita nak bawa adik2 naik ke bilik, kita nak layan mereka puas2, kita nak beri mereka rehat yang cukup, kita nak buat itu untuk adik2, kita nak buat ini untuk adik2, pokoknya semua sekali lah, kita benar2 jaga kebajikan adik2 pelajar baru.

Kemudian ana cuba lagi sekali hubungi adik2 sekitar jam satu pagi, seorang adik menjawab dan memberitahu bahawa mereka sekarang tengah makan di Restoran, tapi tak tahu di mana, ada juga yang kata bahawa mereka sekarang berada di kedai jus buah, di tepinya ada maktabah Ummul Qura, kata sahabat ana itu memang sudah di Haiyyu Sabi’, maknanya mereka sekarang sudah dekat dengan asrama Terengganu, kata mereka, mereka akan pulang tapi tidak akan duduk di asrama Terengganu, mungkin akan ke Alex, tapi yang pasti ada perancangan lainlah. Tolong maklum ke ana bila anta sudah bertolak daripada restoran ke kompleks, itu yang ana beritahu dekat adik2 dalam telefon.

Dalam hati ana, kasihan betul lah adik2 kalau lepas ni ada program baru, letih baru tiba ke bumi Mesir ni pun belum hilang lagi, tak ditambah lagi letih hari2 yang berikutnya, jadi tak terhitung banyaknya letih adik2, sabarlah yer. Kemudian kami cuba lagi sekali hubungi adik2, ternyata memang comfirm kena tinggal dekat asrama, ini mesejnya:

Awok2 ni kena tohok(buang, campak) di Malaysia Hall(ARMA), dengar2 beg2 bagasi akan dihantar ke ARMA juga, rezab aku, rezab!!

Itulah luahan hati seorang adik pelajar baru yang mungkin mewakili suara adik2 baru Terengganu, bagi ana mesej ini sedikit menyentak hati, terzahir kebencian adik2 kepada pegawai, tergamak melakukan sebegini rupa, itupun masih ada orang nak puji, masih ada nak sokong, orang macam ni tak layak dipanggil manusia, kerana tidak memahami hati manusia lain, kata guruku, kalau macam ni mereka zahir manusia tapi hati mereka sebenarnya adalah binatang. Adik sempat memberitahu kami agar tidak tunggu mereka pulang, sebabnya macam yang ana ceritakan, mereka akan ke ARMA, dan tolong jangan call buat masa ni sebab kakak2 Facilitator ISMA macam dah detect kite orang.

Ya Allah! Berikanlah kekuatan kepada mereka(adik2 baru) dalam menghadapi segala rintangan dan halangan serta kurniakanlah kesabaran dalam hati mereka terhadap segala mehnah ujian yang sedang mereka lalui.

Ya Allah! Tetapkanlah hati2 mereka dengan cahaya Islam yang sebenar, jangan engkau biarkan musuh2 engkau mempergunakan mereka(adik2 baru) dan menzalimi mereka.

Ya Allah! Perlihatkanlah kepada kami segala kebenaran, bukalah aib mereka semua(orang tulah) agar seluruh mahasiswa Islam di dunia mengenali siapa pejuang dan siapa lawan.

Ya Allah! Permudahkanlah segala urusan kami, menangkanlah kami dan tewaskanlah mereka dan perancangan jahat mereka, berikanlah kejayaan kepada kami di dunia dan di akhirat.

Ya Allah! Pertemukanlah kami dengan adik2 kami, apa yang pasti kami tahu engkau telah pertemukan hati2 kami dengan mereka, maka pertemukanlah pula kami dengan mata zahir agar kami bias bersama mereka.

2 comments:

tokimammesir said...

salam perjuangan kd adinda ust ubai....truskn perjuanganmu....ingatlh,kbenaran pasti akan terserlah....dn kpada pihak umno malaun ni isma yg bodoh...takutlh doa org yang kene zalim krn doa org yang kene zalim tidak ada hijab d hadapa Allah....bertaubatlh...

syafiqhilmi said...

salam.. sian sek2 ni.. nasib baik ada gop abg2 hok prihatin mcm nta..huhu.. ubai tulis banyok agii ana nok tahu gop perkembangan sana........ mudah mudahan mereka bersabar dlm menghadapi ujian di mesir dan dikuatkan iman diatas jalan yg benar... amin.. salam...

Post a Comment

Awal Muharram telah menjelma

Photobucket

sembang-sembang politik

Rasuah...

Begitu banyak isu rasuah yang timbul dalam politik UMNO khususnya. Apakah kita masih tidak celik bahawa perjuangan yang dibawa oleh UMNO adalah perjuangan yang menindas rakyat. Moto menjaga keamanan rakyat, membasmikan kemiskinan itu ada, tp kepada diri sendiri itu lebih utama. Wang untuk kebajikan rakyat diambil untuk bahagiannya dan sedikit sahaja dibahagikan kepada rakyat. Itu pun mujur diberinya sedikit, kalau tidak diberikan langsung? Kita perlu ingat bahawa orang yang terlibat dengan rasuah baik secara langsung atau tidak secara langsung akan dimasukkan di dalam neraka dan ini jelas disebut oleh Nabi s.a.w. Apakah kita masih mahu menerima perjuangan mereka ini dan dalam masa yang sama kita menolak perjuangan Islam. Tidak patut, tidak patut...Rasuah UMNO tidak dapat dibasmi lagi, bahkan jika dibasmi ia makin menular dalam hati-hati busuk pemimpin-pemimpin yang ada kepentingan.

Apa pilihan saya?

Sebagai orang yang beriman, kita kena ingat matlamat hidup kita yang sebenar. Kita hidup untuk dapat status di akhirat dan bukan inginkan status atau darjat pada pandangan kacamata manusia tetapi kita mahukan keredhaan Allah. Oleh itu, matlamat kita biar jelas. Kita perlu menilai diri kita, adakah kita benar-benar sedang mendokong perjuangan Rasulullah atau sedang menentang perjuangan Rasulullah. Pilihan kita biarlah berdasarkan Al-Quran dan As-Sunnah. Mana-mana parti yang jelas bertentangan dengan Islam hendaklah kita tolak, itulah tandanya kita cinta kepada Allah dan kasih kepada Rasulullah. Cuba kita fikir-fikirkan....Adakah dengan menganjurkan konsert masih tidak boleh dianggap maksiat kepada Allah, adakah tidak melaksanakan hukum Allah masih tidak boleh dilabelkan sebagai maksiat kepada Allah. Alangkah butanya kita semua...."Ya Allah bukakanlah hati dan mata kami."

Terima kasih, Jumpa lagi

ISLAM © 2008 Template by:
SkinCorner