Selamat Tahun Baru 2011

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah, segala pujian bagi Allah s.w.t. dan selawat buat junjungan Muhammad s.a.w. Sempena tanggal 1 Januari 2011M bersamaan 26 Muharram 1432H, saya dengan rasa rendah diri ingin mengucapkan Selamat Menyambut Tahun Baru, Syukran Jazilan & jutaan kemaafan kepada semua khususnya buat ahli-ahli blog syeikhubaidillah.blogspot.com., semoga amalan yg lalu diterima Allah, Tidak dilupakan juga buat keluarga nun jauh di sana(Malaysia), seterusnya buat rakan2 di Malaysia, Mesir, Jordan, Yaman, Arab Saudi, Morocco, UK, Syiria, New Zealand, Indonesia & Turki dengan ucapan Maaf Zahir dan Batin.

Segala keampunan ana mohonkan kepada semua pembaca sekalian, andaikata sepanjang penulisan ana membuatkan sahabat2 rasa tidak selesa & tersinggung, teruskan bersama ana untuk berkongsi sedikit ilmu & pengalaman. Teruskan juga komen & nasihat yang membina utk diri ana yang faqir ini.

Jemput ziarah ke laman blog:

http://e-tazkiirah.blogspot.com/
-mengenai perkongsian ilmiah

http://abangbercerita.blogspot.com/
-mengenai kisah2 tauladan

PERHATIAN !!!

Salam sahabat2 sekalian, bacalah apa yang ada dalam blog ini, blog ini untuk mencari pedoman dan bukan untuk tinjauan semata-mata. Paling kurang kita dapat berkongsi ilmu dan disebarkan kepada mereka yang di luar sana. Jika benar apa yang dikatakan ambillah sebagai pengajaran dan jika salah tolong betulkan fakta tuan blog ni, semoga Allah berkati usaha yang kita telah, sedang atau akan laksanakan, sekian wassalam...

Topik hangat !!! - jom klikkk

Isu Memali
Jom Kenali Mesir
Apa itu JPMK?
Nik Aziz digesa letak jawatan
Haji Hadi "Pak Lah versi PAS"
Tangan kera, virus blogger, tangan syaitan?
Muhyiddin Yasin hina Tok Guru
Menarik tentang Isra' dan Mi'raj

Palestin dan Syeikh Ahmad Yassin
Jangan hina Ulama' !!!

Sunday 27 December 2009

Hasil Karya-ku

4 buku yang perlu disiapkan
Ya Allah! Permudahkanlah...
hasil karyaku yang pertama

Di sini saya ingin memohon jutaan kemaafan sekiranya lambat mengupdate blog ini. Maklumlah saya sekarang sibuk menyiapkan buku keluaran saya yang seterusnya. Target saya adalah sebelum julai 2010 tahun baru ini. Masa yang ada terlalu singkat, kelas yang banyak, tutorial untuk peperiksaan, program bersama syeikh dan banyak lagi membuatkan masa saya untuk berhadapan dengan komputer terlalu sempit hinggakan terpaksa tidak tidur di malam hari dan tidur selepas zohornya dan kadang2 tidak tidur langsung.

Meskipun begitu, saya tetap dan terus akan menjayakan misi menyiapkan 4 buah kitab tersebut sebelum tarikh yang disebutkan. Bagi saya, kitab yang bakal saya terbitkan nanti sangat berguna khususnya untuk para remaja dan masyarakat kampung di Malaysia nanti, dan ini juga sebagai hasil pembelajaran saya di Mesir dan sebagai perkongsian setakat yang mampu saya lakukan. Pernah guru saya berpesan supaya menyebarkan ilmu setakat yang kita mampu usahakan untuk mereka.

Atas dasar itulah, maka saya cuba untuk membantu mereka dan bukanlah matlamat saya untuk mencari nama, wang dan populariti dalam arena penulisan, tapi semuanya adalah demi Islam yang saya cintai, cukuplah Allah sebagai saksi dan saya tidak perlukan kritikan sahabat2 sekalian, apa yang saya harapkan hanyalah doa dan sokongan daripada pembaca sekalian. Itu sahaja. Buku yang bakal saya terbitkan adalah Al-Qisah ke-2, Al-Mauizoh Min Akhy, Hadith 40 orang awam dan Mukhtasor Tanbihil Ghafilin.

Al-Qisah ke-2
-buku ini merupakan kesinambungan daripada kejayaan saya dalam Al-Qisah yang pertama, satu2-nya hasil karya saya yang mendapat sambutan baik khususnya dikalangan pelajar2 perempuan dan kanak2. Buku ini berkisar tentang cerita2 menarik daripada para nabi, para sufi, para wali, para ulama' dan juga orang2 yang soleh. Saya cuba karang dengan bahasa saya sendiri berdasarkan daripada daripada rujukan2 saya, dan juga ceramah ustaz2 di Malaysia. Maka kali ini saya akan memuatkan cerita yang lebih menarik dan lebih sahih untuk tauladan kita bersama.

Al-Mauizoh Min Akhy(Nasihat daripada abangku)
-buku ini pula berkisar tentang 15 nasihat yang berguna khusus untuk remaja2 & sahabat2 di peringkat sekolah dan kolej2(atau universiti2). Nasihat ini adalah daripada belasan ulama yang saya himpun menjadi satu koleksi yang bermanfaat dalam buku saya ini dengan pengolahan daripada saya sendiri berdasarkan rujukan saya dalam kitab2 dan pengajian saya bersama para ulama di Mesir ini. Cuma saya mendatangkan setiap perbandingan dalam setiap nasihat dan juga kisah2 yang berkaitan dengan topik yang dibincangkan.

Mukhtasor Tanbihil Ghafilin(Ringkasan Peringatan bagi orang yang lalai)
-sebenarnya saya belum memikirkan nama yang sesuai bagi buku ini, cuma apa yang saya boleh beritahu di sini adalah, buku ini adalah ringkasan daripada kitab arab "tanbihul ghafilin" yang dikarang oleh Imam Laith As-Samarqandi. Kitab ini tebalnya dalam 420 ms dan dalam bahasa Arab, namun saya cuba terjemah daripada bahasa Arab ke dalam bahasa Melayu dalam bentuk ringkasan dan bukan semuanya. Bagi saya buku ini sangat bagus untuk semua lapisan dan perbahasan di dalamnya sangat menarik.

Hadith 40 untuk orang awam
-buku ini pun sama sahabat2 sekalian, saya masih memikirkan tajuk yang sesuai untuk buku ini. Tapi yang pastinya, buku ini menghimpunkan 40 hadith khusus untuk orang awam iaitu masyarakat kampung ataupun bandar tapi peringkat awam. Ia juga berkisar tentang nasihat, amaran dan tauladan. Buku ini saya karang khas untuk pengajian dengan masyarakat nanti, di mana mereka akan menggunakan buku ini ketika saya mengajar. Maka saya tidak bercakap seorang diri, bahkan berinteraksi dengan mereka semua, maka pengajian yang seperti ini tidak akan boring atau bosan.

Saya nak tekankan sedikit lagi tentang penghasilan buku hadith 40 untuk orang awam, tujuan saya karang buku ni kerana 2 sebab, pertama untuk ambil barakah bagi mereka yang karang dan hafaz 40 hadith nabi dan kedua untuk mengambil barakah ulama' yang mengajar menggunakan kitab sambil anak2 muridnya menadah kitab yang sama. Moga2 usaha dan niat baik saya diterima oleh Allah s.w.t.

0 comments:

Post a Comment

Awal Muharram telah menjelma

Photobucket

sembang-sembang politik

Rasuah...

Begitu banyak isu rasuah yang timbul dalam politik UMNO khususnya. Apakah kita masih tidak celik bahawa perjuangan yang dibawa oleh UMNO adalah perjuangan yang menindas rakyat. Moto menjaga keamanan rakyat, membasmikan kemiskinan itu ada, tp kepada diri sendiri itu lebih utama. Wang untuk kebajikan rakyat diambil untuk bahagiannya dan sedikit sahaja dibahagikan kepada rakyat. Itu pun mujur diberinya sedikit, kalau tidak diberikan langsung? Kita perlu ingat bahawa orang yang terlibat dengan rasuah baik secara langsung atau tidak secara langsung akan dimasukkan di dalam neraka dan ini jelas disebut oleh Nabi s.a.w. Apakah kita masih mahu menerima perjuangan mereka ini dan dalam masa yang sama kita menolak perjuangan Islam. Tidak patut, tidak patut...Rasuah UMNO tidak dapat dibasmi lagi, bahkan jika dibasmi ia makin menular dalam hati-hati busuk pemimpin-pemimpin yang ada kepentingan.

Apa pilihan saya?

Sebagai orang yang beriman, kita kena ingat matlamat hidup kita yang sebenar. Kita hidup untuk dapat status di akhirat dan bukan inginkan status atau darjat pada pandangan kacamata manusia tetapi kita mahukan keredhaan Allah. Oleh itu, matlamat kita biar jelas. Kita perlu menilai diri kita, adakah kita benar-benar sedang mendokong perjuangan Rasulullah atau sedang menentang perjuangan Rasulullah. Pilihan kita biarlah berdasarkan Al-Quran dan As-Sunnah. Mana-mana parti yang jelas bertentangan dengan Islam hendaklah kita tolak, itulah tandanya kita cinta kepada Allah dan kasih kepada Rasulullah. Cuba kita fikir-fikirkan....Adakah dengan menganjurkan konsert masih tidak boleh dianggap maksiat kepada Allah, adakah tidak melaksanakan hukum Allah masih tidak boleh dilabelkan sebagai maksiat kepada Allah. Alangkah butanya kita semua...."Ya Allah bukakanlah hati dan mata kami."

Terima kasih, Jumpa lagi

ISLAM © 2008 Template by:
SkinCorner